Expozice pro lepší digitální fotografie.
Tato kniha o expozici bude pravděpodobně poněkud kontroverzní. A to hned z několika důvodů. Především se autor nespokojuje s jednoduchým omíláním starých pravd, ale pokouší se nabídnout svůj vlastní pohled na to, jak vyhodnotit fotografovanou scénu a jak volit expozici pro dosažení zamýšleného účinku. Neobává se kriticky vyjádřit k některým dlouhodobě osvědčeným postupům, které odpovídají „věku klasické filmové fotografie“, a uvádí svůj názor, jak je využívat dnes, v době digitální fotografie. Předkládá čtenáři na základě praxe vytvořený a upravený systém, který zobecňuje světelné situace, klasifikuje je a rozděluje do několika základních typů, a umožňuje tak řešit nastavení expozice u řady problémových scén.
Kniha je vyprodána. Doporučujeme následující tituly:
Knížka může být vhodnou příručkou jak pro začátečníky, tak i pro pokročilé a zkušenější fotografy, kterým poskytne možnost utřídit jejich dosavadní znalosti a zkušenosti. Michael Freeman, který je autorem řady oceňovaných publikací, ale především mezinárodně uznávaným fotografem, dokáže zkombinovat zajímavý text s vlastními fotografiemi, které skvěle dokreslí vysvětlovanou problematiku. Tato kniha navazuje a tematicky doplňuje a rozšiřuje předchozí knihu téhož autora, Očima fotografa – Kompozice pro lepší digitální fotografie.
- Kapitola 1: Rychle a spolehlivě - Základní metoda; Klíčová rozhodnutí; Rozhodovací proces; Uvažujte o expozici z pohledu jasu; Případová studie I; Případová studie II; Případová studie III
- Kapitola 2: Technické základy - Světlo na sensoru; Pojmy týkající se expozice; Expozice a šum; Dynamický rozsah senzoru; Přepal jasů a vykreslení do ztracena; Výkon fotoaparátu; Dynamický rozsah scény; Kontrast, vysoký a nízký; Režimy měření – základní a vážené; Režimy měření – inteligentní a prediktivní; Volba měření; Objektivně správné; Ruční měření; Středně šedá tabulka; Klíčové tóny, celkový záměr; Priority scény; Expozice a barva; Důraz na barvu; Bracketing
- Kapitola 3: Dvanáct typů - Skupina první – dynamický rozsah odpovídá; Skupina druhá – nízký dynamický rozsah scény; Skupina třetí – vysoký dynamický rozsah scény
- Kapitola 4: Sloh - Nálada, ne informace; Personalizovaná expozice; Tónová paměť; Představa; Zonální systém; Význam zón; Myšlení v zónách; Exponování v černobílé; High key; Světlý a jasný; Odlesky; Záře světel; Low key; Chvála stínů; Možnosti hlubokých stínů; Jiná forma low key; Silueta; Bezvýznamné jasy a stíny; Jas a pozornost
- Kapitola 5: Zpracování - Pozdější volba expozice; Expozice, jas a světlost; Selektivní expozice; Dodatečná úprava expozice; HDRI; Prolnutí expozic; Ruční prolnutí
- Slovníček pojmů